Hoe herken je trends?

Hoe herken je trends?

Het zijn mooie tijden voor innovatieve bedrijven en ondernemers met visie, stelt Sprout-columnist Heleen Dura-Van Oord. Vooruit kijken, niet naar morgen, maar liever nog naar 2020. Verandering is op dit moment de enige zekerheid die we hebben. En het gaat hard.

20 november 2013. Ondernemers en branches met het vermogen om zich aan te passen en in te spelen op deze veranderingen hebben het meeste kans op succes, dat leerde Darwin al. In mijn eigen digitale marketingbranche kwam de transitie van de directe advertentieverkoop naar automatische advertentiehandel via platformen, zoals we eerder zagen op de effectenbeurs, voor veel bedrijven als een verrassing. Met DQ&A Media Group zagen we dit ook aankomen voor onze business, maar dat het in zo'n korte tijd zo groot zou worden.... Je hebt op zo'n moment niet lang de tijd om je bedrijfsmodel aan te passen en dat ook nog eens te doen op de juiste manier. Snel schakelen is dan van belang en de juiste ondernemerszin bij iedereen in het bedrijf maakt het verschil tussen een succesvolle transitie of falen. Maar hoe herken je de voor jouw bedrijf belangrijke trends? Hoe speel je daar op in?

Inauguratie van Heleen in Reims tot Zakenvrouw van het jaar

Inauguratie van Heleen in Reims tot Zakenvrouw van het jaar

3 en 4 oktober
Jaarlijks kiest het Franse champagnehuis Veuve Clicquot in diverse landen de Zakenvrouw van het Jaar. Behalve de feestelijkheden in eigen land, worden de dames ook uitgenodigd om naar Reims te komen, de ‘thuisbasis' van Veuve Clicquot. In Reims vond op 3 en 4 oktober 2013 de officiële inauguratie van Heleen plaats. Heleen doopte met champagne haar eigen wijnstok. Vervolgens werd, onder het genot van een glas La Grande Dame, het diploma ondertekend. Heleen is nu officieel opgenomen in het rijtje van de Nederlandse Zakenvrouwen, Prix Veuve Clicquot.

VVD Liberaal Vrouwen Netwerk 'Talentvolle Vrouwen'

VVD Liberaal Vrouwen Netwerk 'Talentvolle Vrouwen'


Tijdens het Liberaal Vrouwen Netwerk sprak Heleen over haar achtergrond als ondernemer en hoe zij Zakenvrouw van het jaar 2013 is geworden. Het seminar vond plaats op zaterdag 28 september 2013. Naast Heleen spraken ook premier en VVD partijleider Mark Rutte en lijsttrekker van het Europees Parlement, Hans van Baalen. Het thema van de seminar was inzetten op talenten van vrouwen. Naast de kansen en mogelijkheden binnen de VVD richt het netwerk zich tevens op stimulans en inspiratie om zelf initiatief te nemen om ambities waar te maken.

Ondernemen kun je leren

Ondernemen kun je leren

In haar vierde column voor Sprout schrijft Heleen over de Stichting Jong Ondernemen. 

Heleen Dura - Van Oord, oprichter van online marketingbedrijf DQ&A en zakenvrouw van het jaar 2013, weet dat ondernemen valt aan te leren. Maar niet alle kinderen krijgen de kans er ervaring mee op te doen.

Denk en handel als een ondernemer

Denk en handel als een ondernemer

Heleen sprak in het magazine Back Stage van de MBO Raad haar visie uit over ondernemen. 

Burgerschap

“Natuurlijk heeft Nederland behoefte aan meer succesvolle ondernemers of ondernemende werknemers”, zegt Van Dura-Van Oord. “Maar vergeet niet dat ondernemende eigenschappen ook bijdragen aan goed burgerschap.” Volgens Van Oord komen ondernemende mensen eerder in actie bij verbeteringen in de wijk, op school of in de familie. Ook de zachte kanten van het zelfstandigenbestaan zijn belangrijk. “Ondernemen betekent veel meer dan een eigen zaak”, zegt Dura-Van Oord. “Veel mensen associëren het met een onzeker bestaan, maar welke zekerheid heb je in loondienst tegenwoordig nog? Dan kan je misschien beter op eigen benen staan door je eigen werkervaring op te doen. Zo bouw je ook zekerheid op.” Iedereen kan een eigen zaak beginnen, denkt Dura-Van Oord. Zolang je gedreven bent. De vaardigheden zijn te leren. “Ondernemen gaat om waarde creëren. Niet alleen financiële waarde, maar ook om duurzame en maatschappelijke. We willen ook die kanten van het ondernemerschap voor het voetlicht brengen. Ondernemen is veel meer dan alleen keihard werken voor je eigen zaak.”

Less meer op Back Stage Magazine

'Soms is geduld een schone zaak'

'Soms is geduld een schone zaak'

Ondernemer Heleen Dura - Van Oord, oprichter van online marketingbedrijf DQ&A en zakenvrouw van het jaar 2013, wordt nu soms gedwongen geduld te hebben. Wanneer moet je je laten afremmen en wanneer ga je juist vol voor je keuzes? Dat leer je met de jaren, schrijft ze in deze column.  

Verliezen om te kunnen winnen

Verliezen om te kunnen winnen

Minister Schippers zei het zo tijdens de uitreiking van de Prix Veuve Clicquot voor de Zakenvrouw van het Jaar: 'In Nederland wordt nog te vaak negatief gekeken naar het failliet gaan van een bedrijf, terwijl ook, en wellicht misschien juist, bij die gebeurtenis een ondernemer de meeste ervaring op doet.'

De reacties op de opmerking van Schippers waren verdeeld. Sommigen vonden het ongepast dat de minister sprak over faillissementen tijdens de feestelijke uitreiking van een prijs die juist in het teken staat van succesvol ondernemerschap. Zelf sta ik er verdeeld in. Als mentor bij Startupbootcamp Amsterdam en Rockstart en ook bij de gesprekken die ik voer vanuit venture capitalbedrijf Peak Capital spreek ik vaak met jonge ondernemers. Soms zijn de starters inderdaad bang voor de gevolgen als het misgaat. Dat zorgt soms voor terughoudendheid: ze kiezen er dan voor om part-time te gaan ondernemen, zodat ze de zekerheid houden van een vast inkomen.

© 2013 Heleen Dura -Van Oord